Aamulla herätyskello herätti kuuden aikoihin. Olin edellisenä iltana laittanut viestilappuja tuolini, silitysalustani ja vanhan matkalaukkuni päälle, joihin olin kirjottanut viestin ja sen henkilön nimen, joka peri kyseisen artikkelin. Jade sai matkalaukun ja tuolin, Stuart silitysraudan ja alustan. Rahaa en tavaroistani saanut: Jade nukkui koko edellisen päivän omassa huoneessaan krapulaisena, ja Stuart peruikin "yllättäen" lähtöaamua edeltävänä iltana lupauksensa ostaa silitysalustani. Toki olisin voinut tuommoisen takia suuttua ja viedä silitysalustan esim. roskiin, mutta hymyilin ja lahjoitin sen ilmaiseksi hänelle. Kun olin lähtenyt, sain tekstiviestin, jossa hän väitti, että aikoi kyllä jättää rahaa alustasta... En kyllä oikeastaan ikävöi kyseistä herraa pätkääkään. Ohessa muuten kuva hänestä:

Stuard valmistaa italialaista pastaa.

Sellaisen yksityiskohdan voisin vielä mainita, että kyseinen Uusi-Seelantilainen (29 v) nukkui joka yö teltassa, jonka hän oli kasannut huoneensa lattialle. Itseasiassa telttoja oli huoneessa kaksi. Sänkyjä nolla. Otin salaa kuvan hänen erittäin sotkuisesta huoneestaan, mutten tohtinut laittaa sitä tänne.

Tässä kuva Jadesta. (Tupakka ja viini maistuu):

Aamulla Jade oli lähtenyt ennen minua ja jättänyt keittiön pöydälle viestin:

"Hi Finnish Guy,

Sorry I didn't get chance to say goodbye. It has been fun living with you. Have a good holiday and a safe trip back to Finland, don't buy too many frozen pizzas – one day you'll get caught and put back into the Swedish prison!"

Jadella ja Stuartilla oli teoria, että en olekaan tavallinen opiskelija vaan palkkamurhaaja, jonka salasana kontaktilleen on "pakastepizza". Tapanani oli ostaa ehkä joka toinen viikko yksi pakastepizza. Jostain syystä siitä tuli heille inside-vitsi. Kerroin heille lisäksi joskus, että ruotsin vankiloiden vangeista huomattava osa on suomalaisia...
    Heitin rinkan selkääni, repun vatsalle ja alhaalla ulko-ovella jätin avaimet postilaatikkoon. Kämpältä ratikalla ja metrolla Florencin bussiasemalle, josta bussilla Brnoseen.
Rinkka ja reppu ennen lähtöä. Huomatkaa takana hieno "Tesla" -merkkinen radio.

Brnossa olin hieman ennen yhtätoista. Student Agencyn bussi jätti juna-aseman viereen, jonne kävelin ja jätin rinkan säilytykseen. Ilma oli melko kylmä ja synkkä. Aina silloin tällöin ripautti vettä. Ensin taisin mennä Mäkkiin :(. Sitten käppäilin katsomaan Petrovin katedraalia:

Olisin mennyt katsomaan muumioituneita ihmisiä, joita olisi ollut mahdollista nähdä viereisessä kirkkossa mäen juurella, mutta koska oli maanantai, paikka oli kiinni. Katedraalin jälkeen kävelin läheiselle muurille, josta opaskirjan mukaan on mahdollista nähdä Wieniin asti. Nyt ei tosin nähnyt sataa metriä pidemmälle sään takia:

Vaikutti siltä, että tämä paikka oli paikallisten rakastavaisten kokoontumispaikka, kuten Vyšehrad Prahassa.
    Tämän jälkeen menin takaisin alas ja kävelin pääaukio Námĕstí Svobodylle. Siellä oli jo jouluhulina täydessä vauhdissa. Kuten Prahan vanhankaupungin aukio, paikka oli täynnä kojuja ja hassulta kuulostava tšekinkielinen joulumusiikki soi:

Aukion ympäristössä aikani pyörittyäni päätin kiivetä Špilberkin mäelle, jossa italialaisvankeja säilytettiin Itävalta-Unkarin aikoina:

Jonkin verran tuli hiki, sillä selkässäni oli reppu, jossa oli kannettava tietokoneeni. Ylhäällä en mennyt sisälle, vaan pysyttelin rakennuksen ulkopuolella. Kun linna oli tsekattu, menin takaisin alas - pizzalle. Pizza-ketju "Pizza Colosseum" sai kunnian olla viimeinen ravintolani Tšekeissä. Tämä oli toinen visiittini Pizza Colosseum ketjun ravintolaan matkani aikana. Tätä ennen olin käynyt Prahan Andelin Pizza Colosseumissa sinä päivänä, kun vaihdoin keskustan kämpästä Praha 5:teen.
    Ruokailun jälkeen kävelin bussiasemalle ja otin bussin lentokentälle. Kimmon lento oli etuajassa ja n. 10 minuutin odottelun jälkeen matkaseurani astui esiin oven takaa. Lontoon päässä oli kuulemma ollut melkoinen kiire ja hässäkkä, mutta mies oli kuitenkin ehtinyt viime tipassa jatkolennolle. Kun tulimme kentältä takaisin Brnon keskustaan, aikaa Budapestin bussin lähtöön oli enää pari tuntia. Menimme taas Mäkkiin! En tosin itse syönyt siellä muuta kuin jäätelön. Sitten olikin jo aika lähteä. Student Agencyn luksusbussi oli ajoissa ja matka kohti Budapestia alkoi.

Bussi pysähtyi Bratislavassa, jossa otimme pakolliset "been there" kuvat:
"Slovakia, been there, also..."

Itse tosin vietin siellä pari vuotta takaperin muutaman päivän, mutta pitihän se kuva silti ottaa. Ehdimme myös nähdä vilauksen Bratislavan linnasta ja sillasta bussin ikkunan läpi.

Olimme Budapestissa hieman klo 23:n jälkeen. Olin selvittänyt tarkasti etukäteen, miten hostellille mennään, mutta silti emme täysin välttyneet kommelluksilta. Alussahan bussi jätti meidät melko kauas keskustasta. Tämän jälkeen kävelimme viereiselle metro/bussiasemalle. Olin netistä katsonut, että metro ei kulje klo 23:n jälkeen, mutta jostain syystä metrotunneli oli vielä auki. Kävelimme alas ja astumme metroon. Matkalla toiselle pysäkille totesimme, että metro meneenkin väärään suuntaan, pois päin keskustasta. Hyppäsimme pois ja kävelimme vastakkaiseen suuntaan kulkevan metroradan sisäänkäynnin luokse. Se olikin sitten jo suljettu, kuten oli alunperin olettanut. Nyt siis olimme vielä kauempana keskustasta:

Kimmo odottamassa "väärällä" pysäkillä.

Onneksi myös tämän metroaseman vierestä ajoi samainen yöbussi, jolla meidän oli alunperin tarkoitus mennä keskustaan ensimmäiseltä pysäkiltä. Ajelimme parilla eri bussilla (pummilla) ja lopulta olimme lähellä hostellia. Emme tahtoneet millään löytää varaamaani hostellia siltä kujalta, jolla sen piti olla. Lopulta hajaannuimme siten, että Kimmo lähti katua toiseen suuntaan, ja minä toiseen. Mitään ei löytynyt ja tulimme takaisin. Kun kohtasimme katsoimme sivulle, ja siinä luki pienellä "Red Bus Hostel II". 1st mission completed... Hostelli oli todella laadukas ja siisti kun ottaa huomioon, että yö siellä maksoi 6.62 euroa. Jätimme kamat hostellille ja kävimme kaljalla:

Sitten alkoikin väsyttämään jo sen verran, että palasimme hostellille nukkumaan. Ensimmäinen päivä oli pulkassa, ja kaikki oli mennyt suunnitelman mukaan.