Jaha. Viimeinen työpäivä takana. Sain läksiäislahjaksi litran pullon Becherovkaa. Rinkka on siis yhden kilon painavampi. No, ehkä sitä pulloa pitää hieman keventää ennen lähtöä...

Oli erittäin onnistunut reissu! Perjantaiaamuna heräsin siinä yhdentoista pintaan, ja pakkasin tarvittavat tavarat pikkureppuun. Reppu meni ruumaan, sillä en jaksanut alkaa säätämään läpinäkyvien minigrip pussien kanssa, jollaisia olisi kai pitänyt hankkia, jos olisin halunnut ottaa hammastahnaa ja shampoota sisältäneen reppuni käsimatkatavarana koneeseen. Easyjet oli nimensä veroinen. Pelkkä passi ja netistä printattu sivu riittivät koneeseen pääsyyn. Koneessa sitten sai istua minne halusi, tosin olin sekä mennessä että tullessa "boarding group D:ssä", eli pääsin koneeseen viimeisten joukossa. Tullessa sentään sain ikkunapaikan.

Christian haki minut Baselin kentältä, ja ensimmäinen yö yövyttiin Christianin vaarin huoneistossa. Vaari asuu nykyään enimmäkseen Christianin vanhempien luona, ja oleilee kyseisessä asunnossa enää harvakseltaan. Hän on jo aika vanha leskismies. Baselissa pyörimme jonkin aikaa illalla ympäriinsä kaupunkia. Paikat näyttivät osittain tutulta ja hyvin samalta kuin muutamia vuosia sitten, kun olin siellä viimeksi lukion kamarikuoron kanssa vierailemassa. Lopuksi menimme diskoon.
Huomatkaa DJ. Hänen selässään luki trendikkäästi "Suomi Lake Icehockey Team". Diskossa oli melko kallista jos miettii Prahan hintoja. Kaikki juomat olivat 5 CHF, eli rapiat 3 euroa ja esim. olut tarjoiltiin 0,25l pullossa. Mutta Sveitsin hintatasoon nähden hinnat olivat kuulemma OK.

Seuraavana päivänä pyörittiin hieman vielä Baselissa. Ostettiin jonkin verran tuliaisia, ja syötiin mm. Baselin erikoisherkkua "Läckerliä". Maku oli tuttu vuosien takaa.
Baselin katujen tyyli oli melko erilaista kuin entisen Itävalta-Unkarin alueella.

Baselista ajoimme Christianin vanhempien talolle "Ittenthaliin". Se oli pieni idyllinen kylä n. 45 min päässä Baselista. Heillä oli siellä ainakin 5 hevosta ja 4 ponia. Talo oli kaunis sveitsiäistyylinen rakennus. Sain tilaisuuden nauttia tyypillisestä sveitsiläisestä ruuasta, juustoista! En tiennyt, että juustot voivat olla pääruokalaji. Ruokapöydän keskellä oli erityisesti juustojen sulattamiseen tarkoitettu mini-grilli, jonka sisään juuri oikean kokoisiksi leikatut juustoviipaleet laitettiin erityisen lastan päällä. Juustoja oli ainakin viittä eri makua. Lopuksi Christianin vanhemmat antoivat vielä matkaan kaksi pulloa omatekoista hedelmäviinaa! Kyseisestä visiitistä jäi erittäin lämpimät tunnelmat!
    Ittenthalista ajoimme Christianin opiskelija-asuntoon, joka sijaitsi Winterthurissa lähellä Zürichia. Illalla kävimme vielä eräässä irkkubaarissa oluella mutta menimme melko aikaisin nukkumaan, jotta ehtisimme seuraavana aamuna lähteä katsomaan Alppeja!
    Aamulla n. puoli 9, lähdimme ajamaan etelää kohti. Määränpäänä oli Jungfraujoch, paikka Jungfrau-vuoren vieressä, lähellä Wengeniä ja Interlakenia. Wengenissä järjestetään muuten vuosittain alppihiihdon MM-cup. Matkalla varrella oli useita upeita maisemia:280211.jpg
Kuva matkanvarrelta, hieman ennen Interlakenia.

Wengenin junapysäkiltä oli ihan mukiinmenevät maisemat.

Vuoriston juurella oli yksityinen junarata ja lipunmyyntikoppi. Kahden tunnin junamatka vuoren huipulla sijaitevalle vuoren sisään rakennetulle rakennukselle oli erittäin kallis, mikä oli tiedossa. Kaikkiaan pelkän lipun hinnaksi tuli 90 EUR. Nythän siis oltiin Sveitsissä, joten ei mikään ihme. Yritän unohtaa asian. Aluksi mentiin ylös vuorenrinnettä:

Noiden huippujen välissä oli juna-aseman päätepysäkki.

Melko pian menimme kuitenkin vuoren sisälle ja loppumatka, n. 20 min, ajettiin tunnelissa ylös. Lopulta olimme n. 3471 metrissä, Alppien yllä!

KATSO ENSIMMÄINEN PANORAAMAKUVA HUIPULTA
Kuva on otettu tukikohdasta junaradalle päin, eli tuon yläpuolella olevan kuvan suuntaan.

KATSO TOINEN PANORAAMAKUVA HUIPULTA JÄÄTIKÖLLE PÄIN
Kuvassa on pieni virhe oikeassa reunassa, jossa varsinainen vuori, Jungfrau eli neitsyt, näkyy tuplana.

Kun pääsimme vihdoin ylös, kävimme jaloittelemassa myös jäätiköllä. Paikalla oli melko paljon aasialaisturisteja, jotka pyörivät ja leikkivät lumella kuin ensimmäistä kertaa elämässään!

Christian Sveitsistä! Christiankin oli muuten Jungfraujochssa ensimmäistä kertaa, eli turisti kuten minäkin. Taustalla vuoren huipulla näkyy tutkimusasema.

Compulsory been there photo.

Vuoren sisälle rakennetusta kompleksista löytyi myös ikijäähän koverrettu käytäväsokkelo. Jää oli kovaa kuin kivi ja sulamisen merkeistä ei ollut tietoa.

Kuva, josta käy hieman paremmin ilmi tukikohdan rakennusten sijainti. Rakennushan oli käytännössä vuoren sisällä, ja pelkästään ikkunoiden ja ovien takia vuoren kyljessä näkyy kapeita rakennuksia.

Junalipun korkeasta hinnasta huolimatta, hinnat itse paikassa olivat melko järkevät. Ostimme jopa kahvit sieltä. Kohde oli muuten virallisesti Euroopan korkein juna-asema eli todennäköisesti korkein paikka, minne on mahdollista mennä ilman, että täytyy käyttää jalkojaan. Vietimme siellä n. 3 tuntia, kunnes viimeistä junakyytiä alas kuulutettiin.
    Tämän jälkeen suuntasimme vielä muutamaksi tunniksi Zürichiin. Pyörimme siellä pari tuntia, joten voin nyt virallisesti sanoa, että olen käynyt Zürichissä. Joulumeininki oli jo täydessä vauhdissa:
Hieno tausta, ja joku ihme tonttu tuossa edessä pilaa tunnelman. Christianilla oli vakaa käsi, sillä kuva on otettu ilman salamaa.

KATSO PANORAAMAKUVA ZÜRICHIN JOEN SUUNTAAN
Kuvakulma on kuuluisa siitä, että tuosta kohtaan on mahdollista sisällyttää samaan kuvaan noin monta kirkkoa, eli nähtävästi ainakin viisi.

Zürichista menimme takaisin Winterthuriin. Seuraavana päivänä olikin jo aika palata takaisin. Christian vei minut Baselin lentokentälle, mutta sitä ennen kävimme ostamassa kaupasta sveitsiläistä suklaata ja lisäksi kävimme ajankuluksi katsomassa muinaisia roomalaisia raunioita Ittenthalin lähistöllä:
Suomalainen opiskelija Tsekeistä Sveitsissä, roomalaisen raunion edessä.

Tämän jälkeen n. 25 EUR paluumatka Prahaan alkoi:
Ikkunapaikalla.

Reissu oli mahtava. Harvalla turistilla on kolmen päivän ajan käytössä henkilökohtainen paikallinen opas. Täytyy yrittää pyrkiä samaan, ja ja kun Christian tulee Suomeen.